Dato Sri Anwar Ibrahim Undang Abuya Amran Waly Minta Nasehat & Doa

Anwar khidmat mendengarkan setiap ajaran tasawuf kesufian.
Politisi senior Malaysia Dato' Seri Dr. (H.C.) Haji Anwar Ibrahim mengundang ulama sufi asal Aceh Selatan Abuya Syekh Haji Amran Waly al-Khalidy ke kediamannya di Malaysia.

Ulama Sufi asal Aceh Selatan bersama mantan Wakil Perdana Menteri Malaysia Dato Anwar Ibrahim. Foto: IST

MALAYSIA - Mantan Wakil Perdana Menteri Malaysia ke-7 ini mengaku kagum kepada abuya dan khidmat mendengarkan setiap ajaran tasawuf kesufian.

Menurutnya ajaran tasawuf kesufian sudah lebih dahulu di kembangkan oleh ulama-ulama sufi Nusantara sebelumnya. Seperti Syamsuddin As-Sumatrani, Abdurrauf As-Singkili, Hamzah Fansuri dan lainnya.

"Cuma sekarang sudah kurang difahami dan digali oleh umat islam," kata Anwar Ibrahim dalam keterangan yang diterima Times.id, Selasa (17/5).

"Oleh sebab kedangkalan pemahaman umat islam tentang ajaran kesufian banyak terjadi simpang siur dan salah dalam memahami. Padahal ini ajaran yang membawa Islam berjaya," tambahnya.

Anwar juga memosting pertemuannya dengan Abuya Amran di akun Twitternya. Ia mengaku menemui pendiri Majelis Pengkajian Tauhid Tasawuf (MPTT) ini bersama anaknya yang bernama Ihsan.

"Bertanya khabar, memohon nasihat serta menimba ilmu darinya," cuit Anwar, Sabtu (14/5).